fredag 9 november 2012

Jultema: Adventsljusstake och tutorial på ljusdekoration

Hej,

Vi fortsätter på temat jul denna vecka och idag ska jag Scrapkuben/Johanna ge er lite inspiration. Varje år brukar jag köpa blockljus och dekorera till min personliga adventsljusstake. Tänkte därför ge er en liten tutorial på hur jag går till väga.

Du behöver:

  • Servetter (jag brukar använda Ikeas vita 3-lags servetter)
  • Blockljus
  • Stämplar, färg och eventuellt pennor att färglägga motivet med
  • Embossingfön
  • Eventuellt övrigt till dekoration


Först stämplar jag motivet jag ska ha, här en ljusstake från Skogstokiga.
Eller så stämplar jag direkt med den färg jag vill ha.
Här har jag använt mina distressdynor.
Jag färglägger motivet försiktigt med mina promarkers.
Tänk på att måla en bit ifrån kanten då de gärna flyter ut på servetten.
Sen klipper jag ut motiven så nära som möjligt.
Detta för att ha så lite servett som möjligt som kan börja glöda när ljusen
brinner ner.
Sen väljer jag det lager som är vackrast, oftast är det ju det översta,
men ibland är lager 2 bättre.
Jag tar fram mina blockljus.
Jag måttar ut vart jag vill ha motivet på ljuset.
Jag slår in ljuset och motivet i bakplåtspapper, själv använder jag ett teflonpapper. 
Nu är det bara att börja föna.
Man ser när motivet börja smälta in i ljuset.
Värmer man för mycket blir ljuset gärna knottrigt på ytan, så det gäller att vara försiktig.
Här sitter motivet fast i ljuset.
Antingen är det klart så här eller så dekorerar du vidare med band, bling eller vad du vill.

De fyra ljusen färdiga med sina nya motiv på. Perfekta gå-bort-presenter.
Eller till adventsljusstaken.

Nedan ser du några fler varianter:

Såg liknande ljus i butik, och valde att bara dekorera grå ljus med en snöflinga i  glitter.
 

Här har jag använt både en bakgrundsstämpel och sifferstämplar.


Här en Tilda-stämpel som är färglagd med promarkers
och bara ett tunt guldband som det ser ut som hon sitter på.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar