lördag 20 oktober 2012

Presentation Anki

Hej på er! Anki heter jag och det är också under det namnet man känner igen mig i scrap- och pysselvärlden. Jag är en fyrtioårig nyfiken och kreativ trebarnsmamma, fru och svensklärare som bor strax utanför Falun i vackra Dalarna.

Jag har pysslat med färg och form på olika sätt i hela mitt liv och de senaste fem åren mest i papper. Inredning är också något jag är road av. Vi har ett stort hus som sakta men säkert håller på att förvandlas till vår plats på jorden, med betoning på sakta, eftersom både jag och min man känner att vi borde njuta av att en sak blir klar innan vi ägnar oss åt nästa. Jag älskar att vara sakletare på loppisar och drar mig inte för att ta fram färgburken och penseln om det skulle krävas. Gränsen mellan alteredprojekt och DIY-projekt är ju inte alltid tydlig, så ni får väl hojta om jag kommer för långt ifrån alteredområdet. Galnaste projektet hittills var nog när jag bestämde mig för att göra om en nålfiltad furutrapp i ett sjuttiotalsradhus till en blå mosaiktrapp med olika mönster på varje steg. Men ack vad fint det blev. Samma hus fick också en fin kombinerad sänggavel och garderobsvägg i knallturkost under ett snedtak. När det kommer till papper är jag dock mer försiktig. Mina alteredprojekt är oftast sådant jag kan använda, till exempel askar, burkar och lådor av olika slag och en och annan presentpåse. Dock kan ju dessa projekt varieras i oändlighet. Något annat jag älskar att altra är böcker och minialbum och jag ser fram emot att göra fler här. Det skrivna ordet är också ett stort intresse. Jag älskar att läsa och skriva. Sammantaget kan man nog säga att ett av mina största bekymmer i livet är att det finns för få timmar på dygnet för att göra allt jag vill.

Jag har funderat på det där med favoritsaker och kommer fram till att det är basverktygen som är viktigast för mig; pennor, sax, skärmaskin, falsben och dies. Bra lim och dubbelhäftande tejp från Biltema är också oumbärligt. När det kommer till att vika askar är jag också väldigt förtjust i min Top Score Multiboard. Vad gäller papper så har jag inga självklara favoriter eftersom det finns så mycket fint, men Prima är ett märke som jag ofta kommit tillbaka till.

Idag vill jag visa er ett par enkla presentpåsar jag gjort av notpapper och tårtpapper, på dessa har jag sätt handgjorda tags jag gjort vid ett annat tillfälle. Effekterna har jag gjort med distresser och bakgrundsstämplar från You Do.
Påsarna vek jag snabbt ihop med förpackningar med solhavre och röda linser som bra stommar att vika runt och utseendet kan ju varieras i det oändliga med tex tags eller dekorationer i olika färger. Man tänker sig att man ska slå in ett paket, men viker bara in ena änden och tar sedan ut sin stomme och får en färdig påse.  Kanske byter jag till tags i en annan färg när jag väl använder dem. Ett tips är att ha lagom tjocka papper när man viker påsar. Notpapper fungerar bra, liksom cardstock och mönsterpapper, men när jag testade att använda tidningspapper tyckte jag att det blev lite för tunt och sladdrigt.

Ösregnet utanför fönstret inbjuder till pyssel ikväll så nu är det dags för mig att börja fundera på nästa lördags alster. Vi ses då!

Anki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar