lördag 27 oktober 2012

Gate foldalbum

Att göra minialbum är vansinnigt kul, men jag vet inte alltid vad jag ska ha i dem. Så idag blev det helt enkelt ett tomt album att fylla någon annan gång. Jag har gjort en variant av album som kallas för gate fold. Dock finns det många varianter av detta album, men googla på det så hittar ni många olika beskrivningar.
Jag har utgått från Winter Memories, ett designerblock från Panduro och lagt till lite pappersspill. Viker man ut framsidan ser det ut så här:
Och sen är det bara att fortsätta vika ut alla flikar tills det ser ut ungefär så här:
Mitt album är ju helt tomt ännu, men ni ser nog att jag har gott om ytor för foton, text eller annat jag vill ha med. De allra flesta av smålapparna är ju lösa så att man kan ta bort, eller flytta runt efter behov. Helt vanliga gem är utmärkta att använda då. Men just gem använder jag ofta även för permanenta lösningar, men då ofta med en tejpbit eller limklutt som komplement. Gem är en snygg favorit för mig helt enkelt.
Fickor som man kan stoppa ner tags och annat i är också bra i minialbum. Det ger variation mellan sidorna och dynamik i albumen.
Jag funderade ett tag på om jag skulle chalka kanterna eller använda mig av gesso eller akrylfärg för ett mjukare intryck, men valde till slut att låta bli. Jag kunde helt enkelt inte bestämma mig för vilket som skulle vara snyggast, men så här i efterhand är jag nog nöjd med att jag lät bli eftersom jag ju inte bestämt hur albumet så småningom ska fyllas med ett innehåll.

Slutligen vill jag visa albumet i sin helhet, så ni får en uppfattning om vilken typ av album jag har gjort. Jag tycker att det var ett ganska lättgjort, men roligt album att göra. Nu när jag har grepp om hur man kan göra det är jag sugen på att göra fler, med annat format än detta (lite mindre än 6x6 tum i hopfällt läge) och i andra färger.

Är det någon som har ett bra förslag på vad jag ska fylla mitt album med?

Ha det fint i höstkylan hälsar Anki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar